Help de concurrent is sterker en beter !

Meerdere malen is mij overkomen dat werd beweerd dat de concurrent het allemaal beter voor elkaar had.

Ik wil graag met twee voorbeelden illustreren dat schijn bedriegt.

Ooit was ik werkzaam voor een grote organisatie met een klein kantoor in Nederland. Ik vond de werkgever geweldig, dus ik ging als een razende op zoek naar klanten in de tijd dat een belletje nog werd gewaardeerd.

Mijn positie in het geacquireerde project ten opzichte de concurrent was niet best, echter ik deed er alles aan om het beter te doen dan mijn concurrent ondanks mijn achterstand door het ontbreken van een relatie en de onbekendheid van mijn werkgever.
Uiteindelijk kreeg ik de deal. Het eerlijke commentaar van de beslisser was destijds veelzeggend.Hij zei dat aanvankelijk zijn voorkeur lag bij mijn concurrent maar dat  hij een leverancier nodig had voor een benchmark.
Uiteindelijk gaf mijn optreden door de vrijheden en het genoten vertrouwen van mijn toenmalige werkgever  de doorslag, simpelweg omdat de concurrent gedurende het traject steken liet vallen.

Hetzelfde overkwam mij als organisator van on line E Sourcing events. Tot twee maal toe ging een event nietdoor omdat de leveranciers de gedoodverfde winnaar niet durfden uit te dagen, aangezien ze ervan uitgingen dat zij zouden verliezen. De gedachte was niet helemaal vreemd want hun gevreesde concurrent zegevierde bijna altijd.

Afgelopen keer pakte een dappere tegenstander wel de handschoen op en hij won glorieus. Waarom won hij? Omdat hij  gedurende het E Sourcing traject simpelweg zijn concurrent  een mokerslag had toegebracht waarop hij totaal niet had gerekend.

Op de real time grafiek van de E Sourcing oplossing was na deze klap duidelijk de vertwijfeling van de concurrent te zien, die klaarblijkelijk nog getracht heeft hulp te zoeken, maar niet op tijd kwam.

Kortom ook hier komt weer naar voren dat het steeds mensenwerk is en de combinatie van enthousiasme, doorzet en goede voorbereiding met betrekking tot het volgen van de juiste strategie gewoon de doorslag geeft. Verrassingen kunnen hier heel goed deel van uitmaken.

Gewoon gaan met die banaan!